Oh when the saints go marching in.

erton1

Imorgon smäller det. Allsvensk premiär och jag kommer själv vara på plats i Helsingborg för att se på när Stockholms Stolthet gästar Olympiastadion. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag en bra känsla inför i år, och jag tror vi har chansen att gå långt, särskilt som den förmodade stjärnan och potentiella skytteligavinnaren Erton Fejzullahu (jag erkänner, jag var tvungen att kolla upp stavningen på efternamnet), sagt att han helst vill stanna säsongen ut för att försöka vinna en titel med Djurgården. Många hade tidigare räknat med att han skulle försvinna redan efter halva säsongen, men detta ändrar saker och ting.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag skulle ge mitt tips om hur allsvenskan slutar, och det tänker jag göra också, men det är knappast någon lätt uppgift. Sedan år 2000 har 9(!) olika klubbar lyft bucklan, endast 3 lag har tagit mer än ett guld och endast 1 lag (Djurgården obviously) har lyckats försvara en titel. Men det är därför man älskar allsvenskan! Så här följer mitt tips om hur Allsvenskan 2013 kommer sluta:

16.Brommapojkarna – Nykomlingar för i år, och trots att man har erfarenhet av Allsvenskan, så har man tappat allt för många tongivande spelare för att orka hålla sig kvar.

15. Syrianska – Har lyckats hålla sig kvar med en hårsmån 2 säsonger i rad, jag tvivlar på att de lyckas en tredje gång.

14. Mjällby – Gick upp i Allsvenskan till säsongen 2010, och gjorde det med den äran, man slutade på en imponerande 6e plats. Sedan dess har man sjunkit lägre och lägre för varje år, och jag tror de får kvala i år.

13. Åtvidaberg – Nykomlingar förra året och man chockade alla med en grym vårsäsong. Sedan dess har man dock tappat sin storstjärna Magnus Eriksson, men framför allt så vet de andra klubbarna vad de har att göra med nu.

12. Gefle – Varje år blir de tippade att åka ur, och varje år bevisar man alla fel. Vem är jag att säga att detta året blir annorlunda?

11. Halmstad – Sejouren i superettan blev kortvarig för klubben från staden med den Gyllene Tiden. ”Spanien-fiaskot” är glömt och fyllda av revanschlusta hamnar man till slut elva.

10. Kalmar – Sedan guldåret 2008 har Smålands stolthet aldrig varit riktigt nära på att återupprepa bedriften. Om inte Guldfågeln arena lyckas värpa fram nya guldägg som bröderna Elm tror jag inte man har något i toppen att göra i år heller.

9. Öster – Den tredje nykomlingen för i år. Fullkomligt krossade allt motstånd i superettan i fjol och har dessutom fått behålla många av de spelare som tog den klassiska klubben tillbaka till svensk fotbolls finrum. Tror de blir detta årets Åtvidaberg, d.v.s att de chockar alla på våren men sen sjunker neråt i tabellen till hösten.

8. Helsingborg -Seriesegrare 2011, och drabbades sedan av det virus som tycks drabba alla som vinner Allsvenskan, d.v.s att de inte alls lyckas leva upp till förväntningarna året därpå. 6e plats i fjol, och jag tror de tappar ytterligare 2 placeringar i år.

7. Häcken – Efter att ha nosat på toppskicket i några år blev man till slut en riktig joker förra året och hamnade på en imponerande andra plats. Tyvärr för Häcken så tror jag dock att om det var något år de skulle vunnit, så var det förra året. Nu har man tappat sin största fördel, nämligen att man slog ur underläge. I år har man istället höga förväntningar på sig, några av lagets bästa spelare har försvunnit och de tänkta ersättarna har inte levererat på försäsongen. De får det tufft i år.

6. Aik – Har den på pappret kanske starkaste truppen i Allsvenskan, men det hjälper inte om man inte spelar som ett lag. Succén i Europa league i fjol följdes i år upp av ett fiasko i Svenska cupen, och man har överlag gjort en riktigt svag försäsong. Det behöver inte betyda något, men jag tror ”gnaget” får det svårt att nå topp 4 i år.

5. Norrköping – ”Peking” har klättrat några snäpp i tabellen år för år, och jag tror inte att detta året blir annorlunda. Nästa år tror jag rent utsagt att de kan bli ett nytt Häcken och slåss om guldet, men inte i år. Däremot tror jag att de kommer vara en nagel i ögat för de lag som faktiskt slåss om guldet.

4. Djurgården – Som DIF-supporter vill jag så klart tippa Djurgården som vinnare, men jag vill göra ett så objektivt tips som möjligt. Med Erton i spetsen, samt flera intressanta nyförvärv och lån, tror jag att vi till slut kniper den sista Europaplatsen i sista omgången med 1 poäng före peking.

3. Elfsborg – Många tror att Elfsborg kommer bli det andra laget efter Djurgården att lyckas försvara ett sm-guld på 2000-talet. Jag tvivlar. Skador och annat har stört Elfsborgs försäsong och till skillnad från DIFs superlag från 02-03, när man hade spelare som Kim Källström, Johan Elmander och Stefan Rehn, så är man inte så överlägsna jämfört med de andra lagen. Man har fortfarande en väldigt stark trupp dock, och man hamnar till slut på en tredje plats.

2. Malmö – Jag vet ärligt talat inte vad jag ska skriva för ”fancy words” här, kan bara säga att Malmö känns som ett väldigt starkt lag, och jag tror de tangerar sin andra plats från i fjol.

1. Göteborg – Det bär emot att säga det, men jag tror att IFK Fiskrens aka Göteborg tar hem Allsvenskan i år. Alla som följde Allsvenskan i fjol vet hur ”Real Göteborg” köpte in ett lass stjärnspelare, Aik:s gamla guldtränare och annat, bara för att sedan floppa totalt. Nu har man dock spelat ihop sig som ett lag, och Tobias Hysén tycks ha hittat formen igen. De blir svårstoppade i år.

Så, det var mitt tips om hur Allsvenskan 2013 kommer sluta. Jag kommer med stor sannolikhet inte ha ett enda rätt, men that’s Allsvenskan for you. Hur som helst är jag riktigt taggad inför premiären imorgon, och jag har en känsla av att det kommer bli en sjukt spännande säsong!

/Simon

Kommentera

