15 TIMMAR TILL AVSPARK

Ibland känns det som om man själv ska iväg och spela. Man visualiserar matchen med en stark känning av hopp och förväntan. Tron på att spelarna kliver fram och visar sina främsta egenskaper växer och hoppet att det där dröm-målet ska komma. Man hoppas att den där förbannade centimetern mellan bollen och foten ska försvinna. Tron på flytet växer eftersom man vet att det avgör en sån här match.

Hopp får oss supportrar att tro på en viktig seger mot ett av de andra storlagen. Även om det inte händer speciellt ofta så fortsätter man att tro. Sist det hände var när Arteta lossade kanonen och satte 1-0 hemma mot City i slutminuterna och en fullständig eufori utbröt hemma i soffan. Jag hoppas på en repris!

Hoppet kan också vara förrädiskt. Mot City förra veckan ville Arsenal så mycket men åstadkom desto mindre, stundens allvar kanske? För oss supportrar är det givetvis frustrerande och efter en så pass viktig match tror jag Arsenal är ruskigt sugna på en seger. Något som båda sidors fans behöver för att känna självförtroendet.

Imorgon spelar vi alltså på Stamford Bridge, Chelseas stora fästning även om det uppstått en liten trend det senaste är den fortfarande oerhört svår att erövra. Chelsea har förlorat tre raka hemmamatcher och det är en trend som Benitez och fansen gärna vill bryta, något är de överrens om i alla fall… Det har stormat lite mellan Benitez och fansen. En seger imorgon skulle kanske bättra på det förhållandet vilket jag innerligt inte hoppas. Jag tycker Benitez är lite av ett knepigt val. En tränare som är känd för sin defensiva fotboll i ett annars väldigt offensivt lag. Kanske ett ess i rockarmen och genidrag från Abramovitj vilket jag tycker är sällsynt. Brukar vara plånboken som talar klarspråk vilket också kräver en viss känsla för spelartyper. Hur som helst ska det verkligen bli spännande och se hur tränarsidan utvecklas i Chelsea. Eller kanske ska säga hur länge Benitez klarar av att hålla båten flytande? När ska Chelsea hitta en mer permanent lösning? Benitez känns som en kortsiktig lösning för Abramovitj och kanske om fansen vågar drömma så har jag en känsla av att The special one snart kommer röra på sig.

Läget i Arsenal då? Jovars det är som vanligt. Med andra ord har man inte en aning om vad man ska förvänta sig. Det enda jag vågar konstatera är att Wilshere bara blir viktigare och viktigare. Det drivet han besitter är ovanligt, han kan springa förbi motståndare som om det var en lek. Tillsammans med Diaby som för övrigt är helt sinnessjukt skadebenägen kan något spännande vara på gång. Två oerhört lojala och kreativa spelare. Arsenal känns lite stabilare när spelet stämmer för dess herrar.  Men vi kanske ska börja bakifrån. Wojciech Szczesny är en fenomenal ung målvakt det vet vi. Kan han kliva upp någon nivå och stoppa Demba ba imorgon? Kan rutinerade Bacary Sagna stoppa Hazard? Klarar Gibbs av Oscar? Nu vet jag inte hur Arsenal kommer ställa upp och jag vet ännu mindre om hur Chelsea matchar. Men det är inte offensiven hos mitt Arsenal jag är orolig för inför morgondagen utan det är defensiven. Tidvis känns det förvirrat och lite instabilt men jag förstår verkligen inte varför. De har spelat ihop nästan två säsonger och har varit periodvis briljant. Jag vill gärna tro att spelare växer med så stora matcher som vi har imorgon. Vermaelen skulle jag tippa blir av oerhörd vikt, just hans ledarskap kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Jag tror på följande elva:

       Theo Walcott

Lukas Podolski                                                                                      Oxlade-Chamberlain

     Santi Cazorla

Jack Wilshere                               Abou Diaby

Kieran Gibbs     Thomas Vermaelen             Per Mertesacker            Bacary Sagna

Wojciech Szczesny

 

Avslutningsvis så tror jag det blir ännu en målrik och energisk match mellan de båda rivalerna och jag hoppas att det blir en fartfylld offensiv fotboll, och så ber jag till fotbollsgudarna att Chelsea spelar högt med backlinjen och tappar bort Walcott!

Väl mött.

Kommentera

