En stund med en fotbollsspelare.

För en liten tid sen satt jag och funderade på att göra en intervju av något slag med någon intressant människa.

Satt länge och funderade vem man skulle kunna försöka kontakta.

Lotten föll på Damlandslagets målvakt Hedvig Lindahl.

Jag tog kontakt med Hedvig via internet och frågade om hon kunde tänka sig att ställa upp på denna enkla intervju jag tänkt mig, fick positivt svar omgående.

Smått förvånad men väldigt glad och laddad försökte jag skriva ned ett antal intressanta frågor, här nedan följer dem samt hennes svar.

Hur skulle du beskriva dig som person?

”Jag är en person som tar sig form på många olika sätt, kan vara energisk eller väldigt avslappnad. Realist eller visionär, arg eller ledsen. Jag kommer i alla sinnesstämningar och former man kan tänka sig. Försöker hålla mig på en lagom nivå, precis som man bör göra här i Sverige, men mest är jag nog lite som Tiger i Nalle Puh.”

Har du någon särskild favoritmusik du lyssnar på?

”Musiksmaken varierar även den väldigt kraftigt. Har sedan barnsben uppskattat Metallica, Elton John, Green Day, för att nämna några. Av dagens musik uppskattar jag all musik som jag kan lära mig texten på, eller riktigt häftig elektronisk musik som liksom har ett djup inom sig. Min kunskap om alla olika genres är alldeles för dålig för att jag skall kunna säga någon särkild. Jag uppskattar allt i olika sammanhang.”

Om du skulle ta med dig 2 saker till en öde ö, vad skulle du ta med dig och varför?

”En mobiltelefon och en solcellsdriven mobilladdare.”

Som liten, var det alltid självklart att du skulle bli fotbollsspelare, eller fanns det andra intressen?

”Jag har gillat all typ av sport, ett tag höll jag på med gymnastik och friidrott. Har även varit på tennisläger men fotbollen har alltid varit ohotad. Jag spelade instrument och sjöng i kör, vilket jag tycker om att göra fortfarande men inget utav det kunde konkurrera med fotboll.”

Vad gör du helst på din fritid?

”Njuter av att inte göra någonting, gärna efter att jag städat hemmet. Eller träffar någon jag trivs att umgås med, eller bara tar en lång promenad i skogen med hunden.”

Hur skulle du beskriva dig som målvakt? Något som skiljer dig från andra?

”Jag har bra fysiska förutsättningar, vilket ger mig vissa fördelar. Jag arbetar över en väldigt stor yta, vilket har gett fördelar även det vid några tillfällen.”

Hur laddar du upp på matchdagar?

”Förbereder mig fysiskt och försöker hitta rätt anspänning mentalt. Det händer ofta att jag städar dessa dagar.”

Vilket är ditt bästa fotbollsminne?

”Hemkomsten från VM 2003 var väldigt häftig. 10 000 människor mötte oss i Kungsträdgården och vi blev hyllade.”

Vilka är de bästa du har spelat mot?

”Japan 2011, USA vid flera tillfällen men kanske framförallt 2007. Tyskland vid flera tillfällen.”

Vad skulle du vilja syssla med om inte fotboll?

”Ingen aning, det varierar. Jag tror att fotboll alltid kommer vara med på något sätt.”

Har du några särskilda framtidsdrömmar eller mål?

”Jag vill bli världens bästa målvakt.”

Ni åkte ur mot Frankrike i kvartsfinalen i somras. Hur skulle du vilja sammanfatta ert OS?

”Relativt bra, men det kändes lite som att vi inte riktigt lyfte. En godkänd insats men för att vinna skulle vi behövt prestera på topp vid flera tillfällen.”

Hur var känslan i laget och vad var er målsättning?

”Känslan i laget var bra och vår målsättning var minst semifinal så vi var inte nöjda med resultatet.”

Hur ser du på Pia Sundhage som ny förbundskapten, någon tydlig förändring från tidigare?

”Jag har ännu inte varit med under Pias ledning men i och med att en ny människa och ett nytt ledarteam är på plats så förväntar jag mig en hel del förändring. Förändringar brukar alltid vara av godo i slutändan.”

EM på hemmaplan nästa sommar, vad blir er målsättning där och vad tror du om era chanser att avancera?

”Man ska veta att damfotbollen växer så att det knakar och inga matcher är lätta i ett em-slutspel. Att spela på hemmaplan är inte bara enkelt men jag tror vi kommer lyftas av svenskarna, tex tack vare Camp Sweden. Det kommer bli häftigt! Målsättning är inget jag känner till då jag för tillfället rehabtränar en korsbandsskada.”

Följer du något särskilt lag inom herrfotbollen?

”Följer är nog att ta i, jag är rätt dålig på att strukturerat hänga med i varje omgång. Jag uppskattar om jag skulle råka se någon av världsmålvakterna spela, t.ex. Casillas, Neuer eller Julio Cesar.”

Vill nu passa på att tacka Hedvig för att ha tagit sig tid att besvara dessa frågor. Tycker det är dags att fler får upp ögonen för damfotbollen som växer med en otrolig fart.
EM i Sverige kommande sommar känns riktigt spännande!

Gå gärna in på Hedvig sida och kika lite!

http://hedviglindahl.com/

/timmy

One thought on “En stund med en fotbollsspelare.

  1. […] blog Fotbollsfrenesi recently asked me for an interview, and the result can be found if you follow this link. It’s beneficial to know Swedish but no […]

Kommentera

