Swansea är här för att stanna!

 

Idag gästar Swansea vår kära Emirates Stadium. Laudrup har något på gång med sitt Swansea, ett lag som kämpar både frenetiskt och oerhört smart. De spelar tekniskt och snabbt och är alltid ett hot för alla lag, särskilt på Liberty Stadium. Tänk om Laudrup hade haft mer pengar att röra sig med då tror jag vi hade haft en rejäl uppstickare. Lite mer bredd i det laget så är de på god väg mot en Champions League plats. Lite synd att de tappade lite spelare i somras som gjorde en grym insats förra året, tänker på mest på Scott Sinclair.

I nuläget skiljer endast en poäng Arsenal och Swansea, och från botten av mitt hjärta hoppas jag att Arsenal reser sig och visar skillnad idag. Oavsett hur bra Swansea har spelat, hur mycket de förbättrar sig varje säsong så ska Arsenal vara några steg före. Wenger har till och med gått ut och sagt att laget kommer förstärkas redan i januari, någon Cavani tror jag inte att det blir men jag blir gärna positivt överraskad. Det pratas även om Wilfried Zaha och Klas Jan Huntelaar. Zaha har jag ganska dålig koll på, men han har specialstuderats av Pat Rice så något måste det finnas där. Huntelaar däremot är en pålitlig målskytt och ett bra komplement till Giroud. Tanken slog mig hur kul det hade varit och se Giroud i en Nr 10 roll. Snäppet bakom exempelvis Huntelaar eller om vi vågar drömma lite, Cavani. Hade blivit en spännande uppställning.

I dagens match tror jag vi får se en glödhet Theo Walcott. Känns lite som att han äntligen blivit lite mer jämn i sitt spel, kan även vara så att skenet bedrar eftersom han inte har spelat så mycket men han känns taggad. Som jag skrivit tidigare har hans inlägg blivit mycket bättre, om de andra mittfältarna kan få upp ögonen ännu mer för hans löpningar så kommer han nog bara växa. Hoppas Rosicky får hoppa en liten stund idag också. Väldigt viktigt att få igång honom igen, han gör verkligen skillnad det såg vi förra året. Cazorla har sett lite sliten ut på sistone och det är inte så konstigt med tanke på hans matchning. Tror Rosickys fina avslutning på förra säsongen kommer fortsätta här nu under december om han får lite matcher på sig att komma igång, skönt med ett komplement till Cazorla. Även kul att se Kieran Gibbs igen, nu när Koschielny är skadad kan vi inte unna oss att sätta ut Vermaelen på vänsterbacken och André Santos ska sättas långt upp på läktaren. Viktigt att Gibbs fortsätter utvecklas nu och tar för sig ännu mer, tror verkligen att vi kan ha en ny storstjärna. Vänsterbackar växer ju inte på träd precis och det har inte varit någon stabilitet där sedan Clichy gick till Shitty.

Hoppas det blir en underhållande match för de som kan se den själv ska jag jobba istället, må gud förbanna allt som har med jobb att göra när det är PL-omgång.

Mitt tips idag 3-1, Giroud, Walcott, Wilshere och Routledge.

Lämna en kommentar